Kalóriaszükséglet: tényleg csak ez számít?

Mi számít a makróknak a fogyáshoz. Az energiaigény meghatározása és a makrók kiszámítása: így csinálod!

Írta: Fábián Emese Ne a kalóriákat, hanem a makrókat számold, ha fogyni szeretnél.

mi számít a makróknak a fogyáshoz

De mégis, mik azok a makrók, vagyis makronutriensek? A szokatlan elnevezés nagyon is jól ismert tápanyagokat takar: a szénhidrátot, a fehérjét és a zsírt.

Hogyan állítsuk össze a makrókat

Ezek adják a makrók három nagy csoportját, és mindnek egytől egyig megvan a maga elengedhetetlen szerepe a fogyásban. Szénhidrát A szénhidrátok a közhiedelemmel ellentétben nem az ellenségeid akkor sem, amikor diétázol.

Zsírtartalom Fizikai állapot például betegség Tehát a BMR tulajdonképpen az a kalóriaszám, amelyre a testednek további fizikai erőfeszítések nélkül kell működnie. Minél magasabb a BMR, annál több kalóriára van szüksége. A BMR-nek számos olyan tényezője van, amelyet nem tud befolyásolni, például neme és kora. Azonban befolyásolhatja az aktivitás szintjét és a zsírszázalékot. Minél alacsonyabb a zsírszázaléka, annál nagyobb a sovány testtömeg LBMvagy az a testrész, amely izmokból áll.

A szervezet gyorsan lebontja őket, és az így keletkező energiát azonnal fel is használhatod, például testedzésre.

Emellett a szénhidrátok a hangulattal és a jó közérzettel is szoros kapcsolatban állnak, mivel a boldogságért felelős szerotonin termelését is befolyásolják. Ha megfelelő mennyiségű szénhidrátot eszel, elkerülheted a diéta legnagyobb kerékkötőit, a stresszevést és a falási rohamokat.

mi számít a makróknak a fogyáshoz

Fehérje A fehérjék köztudottan a diétázók zsírvesztés és narancsbőr barátai. Nemcsak az izmok fenntartását segítik, de a szervezet más elemeinek is fontos építőkövei, például az enzimeknek és a hemoglobinnak.

Makrotápanyag kalkulátor | Hogyan számítsd ki a makrókat, ha rugalmas étrendet (IIFYM) követsz?

A proteindús ételek ráadásul még laktatóak is, vagyis elérheted velük, hogy kevesebb kalória mellett is teltnek érezd a gyomrod, mert lassabban zajlik az emésztésük. A fehérje lassítja a glükóz véráramba kerülését, így nem kell tartanod először fogyjon vércukorszint hirtelen megemelkedésétől, ami hamar ismét éhségérzetet idézne elő.

Zsír A ketogén diétából tudjuk, hogy a zsír mi számít a makróknak a fogyáshoz nem hizlal, akkor sem, ha arányaiban több kalóriát tartalmaz, mint a többi makro.

mi számít a makróknak a fogyáshoz

A zsírnak ugyanakkor kulcsszerep jut a sejthártya felépítésében, az idegek és az agy egészségének fenntartásában, arról nem is beszélve, hogy elengedhetetlen a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához. Némiképp szintén lassítja az emésztést, stabilizálja a vércukorszintet és távol tartja az éhséget. Hogyan számolj?

mi számít a makróknak a fogyáshoz

Számos diéta épít az egyes makronutriensek arányára és a velük való sakkozásra. De vajon mi az ideális felosztás?

Ha fogyni szeretnél, a makrókat számold!

Nos, a szakértők válasza szerint ez egyéntől függ. De irányelvek azért vannak.

Ha tehát aktív nőként szeretnél fogyni, akkor az általában javasolt, napi kalóriás étrenden belül — gramm vagy — 1, kalóriányi szénhidrátot, 40 — gramm vagy — kalóriaértékű fehérjét, valamint 35 — 62 grammnyi — kalóriának megfelelő zsírt érdemes fogyasztanod.

Igen, ezek az irányelvek valóban elég tág mozgásteret hagynak, ennek oka pedig az egyéni különbségekben keresendő.

mi számít a makróknak a fogyáshoz

Aki azonban a diétáját intenzív testedzéssel egészíti ki, annak nagyobb mennyiségre van szüksége ebből a makróból. A fehérjék megfelelő arányára szintén oda kell figyelni, azért, hogy ne veszíts túl sokat az izmokból.

Az egyes étkezések is tükrözzék az arányt Ha már megtaláltad a számodra ideális arányt, akkor ezt érdemes alkalmaznod az egyes étkezésekre is.

Mérsékelt aktivitást adtam meg. Minden nap írom. Nos, nál nem szokott több lenni, inkább picit alatta. Napi 45 percet heti alkalommal legalább sétálok, tornázom vagy szobabiciklizem.

Így kiegyensúlyozott marad az energiaszintedés nem is éhezel meg túl gyorsan. Tartsd szem előtt, hogy a legtöbb étel egyszerre több makrót is tartalmaz: a lazac például fehérjében és zsírban is gazdag, míg a quinoa fehérjében és szénhidrátban is bővelkedik.

mi számít a makróknak a fogyáshoz

Persze, nemcsak a mennyiség számít, ha a fogyásról van szó. Például a szénhidrát-zsír kombók közül az olívaolajjal sült répa még mindig jobban támogatja a célt, mint egy szelet csokitorta. Fotó: RF.